Vlajkové lodi značky SEAT od modelu 1500 až po Tarraco
  • SEAT 1500 byl v 60. letech velkým španělským sedanem
  • SEAT 132 býval druhým nejhodnotnějším osobním vozem vyráběným ve Španělsku a prémiový sedan SEAT Exeo nabízel nejlepší poměr cena/výkon
  • V současnosti nahrazují prestižní sedany SUV, jakým je SEAT Tarraco

Rok 1963 přinesl po prvních letech existence značky SEAT, která vstoupila na trh s modelem 1400, zrození prestižního modelu SEAT 1500. Fanouškům luxusních vozů bylo ihned jasné, jaké automobily se nový SEAT 1500 snažil svými hranatými tvary, bohatou chromovanou výzdobou a diagonálními pneumatikami s bílými bočnicemi následovat… O sedmdesát let později převzala roli prestižních automobilů atraktivní SUV, jakým je SEAT Tarraco.

SEAT 1500: prostorná, komfortní, robustní a luxusní třída

SEAT 1500 nabízel kompaktnější rozměry a výhodnější cenu než tehdejší americké vozy. Přesto však poskytoval veškerý luxus a veškerou výbavu, o které tehdy mohli řidiči snít. Novináři o tomto voze hovořili jako o „šoférské limuzíně“ hodné politiků, vysoce postavených manažerů a dobře situovaných lidí. SEAT 1500 byl samozřejmě ideální také pro velké rodiny, protože díky třímístnému spojitému sedadlu vpředu nabízel šest sedadel pro přepravu většího počtu cestujících. A k mimořádnému prostoru přidával komfort a obrovský zavazadlový prostor. Nepřekvapí tedy, že SEAT 1500 byl rovněž oblíbeným modelem řidičů taxislužby a nejrůznějších oficiálních institucí.

Jeho spolehlivý motor se zdvihovým objemem 1481 cm3 (odtud označení modelu 1500) a ventilovým rozvorem OHV (OverHead Valve) dosahoval nejvyššího výkonu 72 k při 5200 min-1, což bylo při pohotovostní hmotnosti 1200 kg více než postačující. Novináři tehdy specifický výkon 50 k/l velmi oceňovovali. Pro porovnání, současný přeplňovaný motor 1.5 TSI v modelu Tarraco nabízí nejvyšší výkon 150 k (100 k/l) od 5000 min-1 a jeho maximální točivý moment je dvojnásobkem hodnoty poskytované modelem 1500, dostupným navíc již při 1500 min-1 oproti 3300 min-1 dávného předchůdce. SEAT 1500 měl zcela synchronizovanou čtyřstupňovou převodovku a řadicí páku umístěnou na sloupku řízení. SEAT 1500 umožňoval jízdu ustálenou rychlostí 120 km/h s využitím pouze jedné části dvojitého karburátoru, což významně snižovalo spotřebu paliva. SEAT 1500 měl díky palivové nádrži o objemu 60 litrů navíc dostatečný dojezd i pro výpravy až na konec světa.