SEAT Arona TGI: První SUV na světě s pohonem na CNG

SEAT na pařížském autosalonu představí první SUV na světě s pohonem na stlačený zemní plyn. Arona TGI navazuje na modely LeonIbiza a Mii, které se již s tímto druhem pohonu nabízí. Pohon na CNG je ve srovnání s běžnými palivy více ekologický, pomáhá tak snižovat emise CO 2 až o 25 % a emise oxidů dusíku až o 75 %. Navíc se může pochlubit nižšími náklady na provoz.

Jezdí na CNG i benzín

Arona TGI dokáže jezdit nejen na zemní plyn, ale díky samostatné nádrži může motor spalovat také benzín. Řidič se tak může vydat kamkoliv bez obav, že by se tam nenacházela plnicí stanice na CNG. Po vyčerpání nádrží s CNG, které umožňují dojezd 400 km, se díky benzínové nádrži dojezd prodlouží o dalších 160 km. I napříč tomu, že jsou nádrže na CNG umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, ja zavazadelník Arony TGI poměrně velký, nabízí prostor o objemu 282 litrů.

Arona s motorem TGI spaluje primárně stlačený zemní plyn, ale vzhledem k tomu, že CNG neumožňuje spolehlivé nastartování motoru při teplotách nižších než -10 °C, je v takových podmínkách automaticky aktivován benzínový okruh. Když dojde k zahřátí vstřikovačů zemního plynu, motor začne automaticky spalovat CNG. Přechod na spalování benzínu či naopak je tak plynulý, že jej řidič prakticky nepozná.

Pod kapotou

Arona s motorem TGI spalujícím stlačený zemní plyn byla vyvinuta v Martorellu,  sídle a hlavním výrobním závodě automobilky SEAT, a bude zde také vyráběna. Arona s pohonem na CNG je vybavena stejnými systémy jako verze s motorem 1.0 TSI, ale dostala navíc komponenty umožňující provoz na stlačený zemní plyn. Mezi tyto komponenty patří tři palivové nádrže na CNG, které jsou uloženy pod speciální podlahou v zadní části vozu, plnicí hrdlo vedle hrdla palivové nádrže na benzín, potrubí pro vedení CNG a tlakové senzory.

Pod kapotou Arony TGI se nachází tříválcový motor 1.0 TGI s 12 ventily, který poskytuje nejvyšší výkon 66 kW v rozmezí 4500 – 5800 ot./min a maximální točivý moment 160 Nm v rozsahu od 1900 do 3500 ot./min. Motor je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, která je ideálně synchronizována s výkonovou charakteristikou inovativního tříválce a podílí se tak na zvýšení hospodárnosti. I přes nízké provozní náklady a emise nabízí Arona TGI slušnou dynamiku, dosahuje rychlosti 172 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 12,8 sekundy.

„SEAT aktivně podporuje CNG, protože toto palivo je další trvale udržitelnou alternativou. Naše vyspělá technika je navíc kompatibilní s používáním kvalitního biometanu z obnovitelných zdrojů, což zaručuje dlouhodobou budoucnost CNG jako alternativy v oblasti mobility s nízkými emisemi,” řekl Luca de Meo, předseda představenstva společnosti SEAT.

Přizpůsobí se každému vkusu

SEAT Arona TGI je nabízena ve všech čtyřech výbavových stupních – Reference, Style, Xcellence a FR. Osobitý crossover je na výběr v celkem 68 barevných kombinacích a díky široké nabídce výbavy na přání si každý může přizpůsobit Aronu tak, aby se mu co nejvíce líbila a vyhovovala jeho potřebám. Arona TGI se na českém trhu objeví v únoru 2019.